- Dette backingtracket i gypsy jazz stil har akkordene E7 og Am6. Over dette kan man for eksempel spille melodisk A-moll skala, da kan man spille samme skala hele tiden. Evt. kan man spille A-moll harmonisk over E7 og A-moll dorisk på Am6. Prøv også å kombinere alle skalaene. Tonearten er Am.
A melodisk moll
4.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A melodisk moll
0.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A melodisk moll
4.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A melodisk moll
6.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A melodisk moll
11.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A melodisk moll
16.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Skala | A melodisk moll |
Grunntone | A |
Skalatrinn | 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1 + 1 |
Skalatoner | A - H - C - D - E - F# - G# |
Om Melodisk moll skala | Denne skalaen "beynner som moll og slutter som dur". Mer presist kan vi si at den har lavt tredje trinn(som gir moll) og høyt sjette og sjuende trinn. Skalaen har fått sitt navn fordi det høyere sjettetrinnet(sammenlignet med harmonisk moll)gjør den "lettere" å lage melodier med. Skalaen er kanskje mest kjent fra klassisk musikk, men er anvendelig i en rekke sammenhenger, deriblant norsk folkemusikk og jazz. |
Anvendelse | Denne skalaen kan ofte brukes i/over sanger som går i moll. I jazzsammenheng er den fin å bruke til å spille på dominant7-akkorder, da den kan gi mange "spenningstoner". Over en G7 dominantakkord kan en for eksempel spille D-moll melodisk skala eller G#-moll melodisk skala. Dette er nok først og fremst for de som har holdt på med skalaer og improvisasjon en stund, og vil muligens låte litt uvant i starten. |
A harmonisk moll
5.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A harmonisk moll
2.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A harmonisk moll
5.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A harmonisk moll
7.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A harmonisk moll
9.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A harmonisk moll
11.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A harmonisk moll
16.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Skala | A harmonisk moll |
Grunntone | A |
Skalatrinn | 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1/2 + 1 1/2 |
Skalatoner | A - H - C - D - E - F - G# |
Om Harmonisk moll skala | Denne skalaen er svært lik den rene mollskalaen, men én tone skiller dem. Dette er skalaens syvende og siste trinn, i musikkteorien kalt septimen. I harmonisk moll har vi et såkalt høyt syvende trinn, dvs. at denne tonen ligger ett bånd høyere/lysere enn i ren mollskala. Grunnen til dette er at vi da får en "ledetone" til grunntonen(skalaens første tone). Harmonisk moll forbindes ofte med østlig musikk, men finnes i alt fra folkemusikk og jazz til metall. |
Anvendelse | Denne skalaen passer som navnet sier best til sanger som går i moll(det vil oftest innebære at sangen begynner på en mollakkord). Sjangermessig er det uante muligheter, men har du planer om å bli en metal-shredder er dette en skala du bør kunne godt. |
A dorisk
4.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A dorisk
0.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A dorisk
2.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A dorisk
4.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A dorisk
7.pos.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
A dorisk
9.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A dorisk
11.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A dorisk
14.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
A dorisk
16.pos.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Skala | A dorisk |
Grunntone | A |
Skalatrinn | 1 + 1/2 + 1 + 1 + 1 + 1/2 |
Skalatoner | A - H - C - D - E - F# - G |
Om Dorisk skala | Dorisk skala er en diatonisk skala med 7 toner. Den er en mollskala siden det er 3 bånd mellom første og tredje tone. Til forskjell fra vanlig(ren) moll har denne skalaen høyt sjette trinn, det vil si at tone nummer seks i dorisk skala ligger ett bånd høyere enn i vanlig moll. Navnet dorisk stammer fra gresk, og skalaen er fra en gruppe kalt kirketonearter. Merk at dorisk skala er lik en durskala spilt fra andre trinn. |
Anvendelse | Dorisk skala er særlig mye brukt i jazzimprovisasjon. D dorisk vil for eksempel passe bra til akkordprogresjonen Dm - G7. Dorisk skala brukes også i soloer innen metal-sjangeren. Så lenge en spiller solo over en mollakkord vil alltid dorisk skala låte riktig. For eksempel E dorisk til E-moll, A dorisk til A-moll osv. |