Artikler


Tommel opp!

Tommel opp!

Foto: Bruno Bernard  

Publisert: 28.08.12 | Kategori: Internasjonale gitarister | Foto: Bruno Bernard

Wes Montgomery må ha vært en omtenksom mann. Da kona hans og naboen klaget over forstyrrende gitarspill når han brukte plekter, la han om til tommelteknikk. Med dette ble soundet til en av jazzhistoriens største gitarister skapt.


John Leslie 'Wes' Montgomery fra Indianapolis i USA, var en hardtarbeidende 7-barnsfar som spilte gitar når han hadde ledig tid. Dette betydde naturlig nok som oftest en god stund etter barne-tv. Før han slo igjennom spilte han gjerne to konserter hver kveld etter endt arbeidsdag på sin vanlige jobb. Wes' gjennombrudd kom da Miles Davis' saksofonist Cannonball Adderley hørte ham på en av hans konserter. Han fikk straks Wes signert på Riverside Records, og den tommelspillende gitaristen kom etter hvert på alle jazzinteressertes lepper. I 1960 utga han albumet The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery som i dag lett kan klassifiseres som en klassiker innen gitarjazz. Det samme kan sies om So Much Guitar og Full House som kom de to påfølgende årene.

Spesiell teknikk

Tommelteknikken var med på å gjøre Wes' musikk unik. Han fikk med dette en mykere og rundere tone i gitaren når han spilte melodier og improviserte. Fraseringen i solospillet blir også gjerne annerledes når man spiller uten plekter. Det er ikke like lett å frese av gårde med tommelen som med et plekter, og han brukte også mye legatospill('hammer-on og pull-off') for å variere fraseringen.

Wes var også en mester uten sidestykke når det gjaldt å spille oktaver. Oktavspill er en fin måte å variere soloer på, hvor man kan fokusere på horisontal melodiføring i motsetning til raske vertikale skalaløp. Dette kunne Wes Montgomery bedre enn noen annen. Han brukte ofte oktavspill i soloene sine for å få et løft og skape følelsen av at musikken 'tar av', og han står fram i jazzgitarhistorien som den som 'fant opp' oktaver i solospill.

Et annet element Wes brukte for å variere sine soli var akkordimprovisasjon. Her spilte han melodier som han selv akkompagnerte med akkorder, kombinert med en rytmesans og feeling for sving som kunne få selv gitarforsterkeren hans til å danse. Denne rytmefølelsen, som noen ganger kalles 'beat', er også med på gjøre Wes' musikk unik. Få om noen har spilt gitar med en sånn framdrift og driv som han.

Komponisten

Wes er også kjent som en dyktig komponist. Flere av hans låter er blitt en del av standardreportoaret for mange jazzmusikere. Her kan nevnes 'Four on six', 'Twisted blues' og 'West Coast blues'. Som låttitlene tilsier er veldig mye av musikken hans basert på bluesharmonikk, og det er mer rytmikken og fraseringen som er nyskapende enn tonevalg og akkorder. Wes Montgomery døde dessverre så altfor tidlig av et hjerteinfarkt i 1968, bare 45 år gammel. Men heldigvis finnes det en rekke tv-opptak av ham, så man kan ennå få et inntrykk av hvordan stjernegitaristen spilte live. YouTube er spekket med perler av liveinnspillinger med Wes Montgomery, utvalgte lenker og tips finner du under denne artikkelen. Så hvis du ikke allerede digger Wes: Sjekk ut tommelmannen!

Anbefalt diskografi og lenker:

- The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery, 1960
- So Much Guitar, 1961
- Full House, 1962
- Smokin' at the Half Note, 1965

YouTube:

Wes spiller Impressions av John Coltrane live i studio:

Wes framfører sin egen låt Twisted blues:

Wes framfører sin egen låt Full House:

Hjemmeside: www.wesmontgomery.com







 

Flere artikler:





Nyeste artikler:

Se alle artikler

 
 
Få nyheter på epost




2008-2024 onlinegitar.no