Foto: Michael Morel
Publisert: 29.11.13 | Kategori: Gitarutstyr | Foto: Michael Morel
Det vrimler av effektpedaler for gitarister. Det er lett å gå i surr i hva de forskjellige effektene heter og hva som er formålet. Her er en oversikt over de mest brukte effektpedalene og det mest grunnleggende de tilfører gitarlyden din.
Distortion er en av de mest brukte effektpedalene for gitar. Direkte oversatt til norsk betyr distortion "forvrengning", men man sier ofte kun "vreng". Fuzz og overdrive er andre brukte uttrykk for distortion, men de er alle litt ulikt bygd opp og skaper litt forskjellig type forvrengning. Skal du spille Metallica, AC/DC, Jimi Hendrix og annet innen rock og metal er en distortion/overdrive/fuzz-pedal obligatorisk.
Delay, eller ekko som man liker å si det på norsk, er en effekt som skaper en gjentakelse, eller forsinkelse, av lydsignalet. Den kan brukes til å skape effektfulle stemninger eller en fetere gitarlyd. Ved å justere innstillingene på pedalen kan man bestemme hvor lenge ekkoet skal vare(feedback), volumet på ekkoet(level) og ikke minst hvor lang tid det skal ta fra man spiller en tone til ekkoet høres(delay-time). U2-gitarist The Edge er en foregangsmann når det gjelder bruk av delay.
Det norske ordet for reverb er "romklang". Ofte finnes denne effekten innebygd i forsterkeren, men det kan uansett være nyttig med en egen reverb-pedal. Reverb skaper en etterklang til gitarsignalet. Reverb-pedalene har ofte innebygde innstillinger som simulerer forskjellige romstørrelser, for eksempel lite rom, stort rom, hall, katedral. Uten noe romklang blir lyden fort litt for "tørr", men man må heller ikke overdrive bruken slik at lydbildet blir overskygget av romklang-effekten.
Chorus-effekten er ment for å skape en fyldigere lyd. Gitarsignalet som blir spilt blir tillagt en litt forsinket og nedstemt tone fra original-signalet. Når disse to tonene blir lagt oppå hverandre vil lyden høres tykkere og fyldigere ut. Det gir samme effekt som når to mennesker synger det samme.
Flanger-pedalen legger til en "sweepende" effekt til det man spiller. I likhet med chorus gir også flanger en tykkere og fyldigere lyd, men er enda mer effektfull enn chorus, spesielt hvis man spiller lange toner.
En compressor (kompressor) justerer volumet på det man spiller. Spiller man svakt forsterker compressoren signalet, mens spiller man sterkt vil lyden ut bli svakere. Dette fører til at man oppnår et mer jevnt lydnivå. Man vil oppleve at det blir mer trøkk og "snert" i lyden og også at tonen varer lengre(sustain). Brukes innen de fleste sjangere.
I likhet med flanger lager phaser-pedalen en "sweepende" effekt. Den er enda mer svevende og har flere muligheter for filtrering av lyden enn en flanger-pedal. Effekten lages ved at lydsignalet splittes i to, der det ene signalet filtreres og beveger seg opp og ned i frekvens-spekteret.
Tremolo-pedalen skaper en vibrato-effekt på det man spiller. Volumet beveger seg opp og ned og man kan på pedalen justere hvor mye av effekten man vil ha(intencity) og tempoet på tremoloen(rate). Tremolo kan være veldig effektfullt i mange sammenhenger både ved solo- og kompspilling.
Wahwah er en filter-effekt der lyden beveger seg raskt mellom ulike frekvenser. Filteret lager et stort spenn fra mye diskant-lyd til mer bass-og mellomtone-lyd. Man kan kontrollere dette best ved å bruke en fotpedal der man bruker foten til justere wahwah-effekten (som med en volumpedal).
Videoleksjon:
Medlem