Artikler


Historien om Julian Bream

Historien om Julian Bream

Foto: Georg Erlich  

Publisert: 08.09.11 | Kategori: Historien om... | Foto: Georg Erlich

Julian Bream (f. 1933) er en av vår tids viktigste eksponenter for klassisk gitar. Breams mangfoldige plateinnspillinger, utgitt i en samling på 27 cd’er i 1993, samt en mengde konserter har begeistret publikum verden over. Hans spillestil er ganske lett gjenkjennelig med sin utrolige energi og hyppige bruk av effekter som registrering og vibrato. Bream har hatt en enorm betydning for gitaren gjennom store deler av 1900-tallet ved at mange sentrale komponister har skrevet musikk til dette instrumentet. Det er muligens bare Andrés Segovia som kan måle seg med Bream når det gjelder den enorme innsatsen som har vært gjort for instrumentets videre utvikling i vår tid.


Julian Bream ble født i London og vokste opp i et musikalsk miljø med en far som spilte jazz-gitar. Han ble tidlig fascinert av den legendariske gitaristen Django Reinhardt og tok etter hvert spilletimer hos Boris Perott, presidenten i Philharmonic Society of Guitars. I tlllegg sørget også Breams far for å gi sønnen tilgang til en stor samling av musikk, noe som etter hvert ga han en stor repertoaroversikt.

På sin 11-årsdag fikk han en gitar av sin far og året etter vant han en klaverkonkurranse, noe som ga han muligheten til å studere klaver og cello ved Royal College of Music. Og i 1947, i en alder av 13 år, holdt han sin debutkonsert på gitar i Cheltenham.

Mot slutten av 1950-tallet, etter endte studier og påfølgende militjærtjeneste, lever Julian Bream et liv der han takker ja til alle slags type spillejobber. Det er alt fra bakgrunnsmusikk til radioteater, film, studioinnspillinger og arbeid for BBC. Han får etter hvert en travel karriére med mange konserter og masterclasses verden rundt, inkludert turnéer rundt omkring i Europa og USA.

Julian Bream har samtidig vært en stor eksponent for instrumentet lutt. Det er skrevet mye luttmusikk gjennom musikkhistorien og Bream har bidratt masse for å bringe denne musikken fram i dagslyset. I 1960 ble ensemblet Julian Bream Consort dannet, der Bream selv var luttenist. Dette ensemblet fokuserte særlig på musikk fra den elisabethanske perioden i England, som vil si siste halvdel av 1500-tallet.

Han startet altså å turnere på 1950-tallet, først i Europa, og deretter i Nord-Amerika, India, Australia, Stillehavsøyene og andre deler av verden. Bream opptrådde for Peabody Mason Concert-serien i Boston i 1959 og først som sologitarist før han deretter hadde sin USA-debut med Julian Bream Consort.

Han har gjort en rekke innspillinger for RCA og EMI Classics. Disse innspillingene har gitt han flere priser, deriblant fire Grammy-priser, to for beste kammermusikk-fremførelse og to i kategorien for beste klassiske fremførelse. Som nevnt i innledningen ble alle hans innspillinger samlet i en jubileumsutgivelse på 27 cd'er i anledning hans 60-årsdag i 1993.

Utover 1990-tallet fortsatte Bream å gjøre innspillinger for EMI Classics, der musikk av J.S. Bach og musikk av samtidskomponister sto i fokus. I tillegg var han delaktig i flere BBC-programmer og han fortsatte å turnere rundt omkring i hele verden. I 1997 holdt han en konsert i Cheltenham i anledning at det var 50 år siden han holdt sin debutkonsert på gitar. Og i 2001 hadde han en ny jubileumskonsert, denne gangen i Wigmore Hall i London, siden det var 50 år siden hans første konsert der. Dette ble samtidig hans siste større offentlige konsert, slik han selv annonserte. I 2003 ble det gitt ut en DVD kalt 'Julian Bream: My life in music', som inneholder tre timer med intervjuer og fremførelser gjennom hans karriere.

Julian Bream er svært kjent for sin karakteristiske spillestil som er preget av virtuositet, ekspressivitet med et øye for detaljer og med sterk bruk av ulik registrering på gitaren. Han er en stor forkjemper for å jobbe med gitarens klanglige spennvidde og det å fokusere på melodilinjene. Det finnes ulike meninger om hans spillestil, og kanskje spesielt teknikken, men det er ingen tvil om at mange av dagens gitarister er påvirket av han i en eller annen grad. Bream har dessuten også vært en stor bidragsyter for gitarens plass på konsertscenen gjennom sine mangfoldige transkripsjoner og arrangementer for instrumentet, som på den måten har gitt en større bredde i gitarrepertoaret. Han har med sitt arbeid og sin personlighet uten tvil inspirert mange gitarister rundt i hele verden.







 

Flere artikler:





Nyeste artikler:

Se alle artikler

 
 
Få nyheter på epost




2008-2024 onlinegitar.no