Foto: Robert Drózd
Publisert: 10.10.14 | Kategori: Internasjonale gitarister | Foto: Robert Drózd
Gitaristen John Scofield har samarbeidet med de fleste av stjernene på jazzhimmelen. Folk som Miles Davis, Herbie Hancock, Pat Metheny og Chet Baker er kanskje de mest kjente. Som hans læremester Miles Davis har han en egen evne til å sette sammen band som gir et nyskapende lydbilde, og som pusher gitarspillet hans ut i nytt og friskt farvann. Denne evnen til å fornye seg selv er kanskje grunnen til at han er blitt så populær, og at vi er så mange som digger "Sco".
Jazzgitarister har vel ikke for vane å liste opp popband som inspirasjonskilder, men John Scofield nevner The Beatles blant dem som har vært viktig for hans musikalske utvikling. Han har også gjort flere coverversjoner av bandet, blant andre Julia og I will som han gjør på sin siste utgivelse A moment's peace(2011).
Sjangerblanding har John Scofield aldri vært redd for, og ofte er det elementer av funk, RnB, soul og blues i musikken hans. Musikk fra funkens vugge, New Orleans, har han lenge latt seg inspirere av. Dette er særlig tydelig på plata Piety Street(2009) hvor han har med seg musikere fra funkbyen. Her spiller han tradisjonelle gospellåter fra New Orleans på sin måte. Også plata Hand Jive(1994) er sterkt influert av gospel og blues.
Ett annet eksempel på vilje til sjangerblanding er samarbeidet med den nyskapende avantgardetrioen Medeski, Martin and Wood på plata A Go-Go(1998). Her mikses jazz og funk og en kladd pop i en frekk blanding som gjør at musikken appellerer til langt flere enn jazzpuritanerne.
Noe av forklaringa på John Scofields egenart ligger i plekterteknikken. Den vanligste måten å bruke plekteret på i jazzfrasering er å spille strengt ned og opp med plekteret, avhengig av om en spiller på slaget eller av slaget. Dette gjøres for eksempel av gitarister som George Benson, Joe Pass og Tal Farlow. John Scofield sier selv at han prøvde dette, men at han visstnok ikke fikk det til å fungere. Hans løsning ble å bruke plekteret mindre og la venstrehånda gjøre det meste av arbeidet, dette kalles for legatospill.
Tonevalget til Scofield har også blitt hans varemerke. Han bruker ikke så lett tradisjonelle bebop-jazzfraser, men har i stor grad utviklet sitt eget 'språk'. Denne måten å spille på har mange elementer fra blues og rock, som han har gjort til sine egne fraser. En annen karakteristisk side ved hans gitarspill er bruken av store intervaller, dvs. toner som ligger langt fra hverandre i skalaen. Dette kombinert med en helt spesiell rytmefølelse og utstrakt bruk av vreng- og effektpedaler har gitt ham hans sound.
John Scofield spiller først og fremst på en halvakustisk gitar av merket Ibanez (AS100.) Forsterkere han bruker er oftest en VOX AC30 eller en Mesa Boogie. Av effektpedaler bruker han blant annet en Pro Co rat og en Ibanez analog chorus.
Her er noen plateanbefalinger om du vil sjekke ut John Scofield:
# A Go-Go (1998)
# Quiet (1996), her spiller han akustisk gitar.
# Time on My Hands (1990)
# Hand Jive (1994)
Flere artikler:
Norske Eivind Aarset liker kombinasjonen jazz og elektronika og er blitt en internasjonalt anerkj..
Gilberto har fått tittelen "bossaens far". Han regnes som opphavsmannen til den nye brasilianske ..
Leter du etter jazzfølelsen når du improviserer på en jazzlåt? Sannsynligvis finner du en del av ..
Django Reinhardt har satt tydelige spor etter seg. Også i Norge. I denne artikkelen skal vi bli k..
Nuno Bettencourt er best kjent som gitarist i 90-talls bandet Extreme, men også som gitarist for ..
Tenk deg å være på konsert med favorittbandet ditt. Tenk deg å få lov å komme backstage etter kon..
Nyeste artikler:
Matteo Carcassi. Navnet klinger kanskje ikke like kjent som Beethoven eller Chopin, men hvis du s..
Joni Mitchells liv og karriere er spennende lesing. Få har som Mitchell vært uredd for å hele tid..
Norsk folkemusikk har en rik og mangfoldig historie som strekker seg flere hundre år tilbake i ti..
Her en oversikt over Alf Prøysens liv, fra enkel oppvekst på Rudshøgda til kjendis på radio og tv..
Her er historien om Maybelle Carter, som ved hjelp av sin banebrytende scratching-teknikk ble en ..
Til mange av The Beatles sine låter følger det med en interessant historie om hvordan de ble skre..